09/05/2024

Skôr ako sa balíček vydá na poslednú míľu 

Pre zákazníka je naša služba jednoduchá: v sklade prevezmeme balík alebo nákup potravín, naložíme ho do auta a privezieme až domov. Skôr ako sa však zásielky vydajú na cestu, čaká ich mnoho nástrah, predovšetkým tých dátových. Poďme sa spolu pozrieť, ako nám k bezproblémovému doručeniu pomáhajú spolupráca a pokročilé technológie. 

Návrh riešenia logistiky poslednej míle 

Ako každá cesta, aj tá naša sa začína nad mapou. Keď si ujasníme vašu predstavu o podobe a možnostiach samotnej služby, začneme pracovať na návrhu vhodných logistických riešení poslednej míle pre váš e-shop. Pomocou pokročilých technológií modelujeme scenáre doručovania v daných mestách. Primárnu úlohu zohráva umiestnenie odberných miest (vaše sklady, darkstory, predajne) a rozvozová oblasť. Naplánujeme pravdepodobné trasy v predikovaných doručovacích oknách súbežne s rozdelením na jednotlivé mestské časti, tzv. zóny. Tým zabezpečíme, že obslúžime maximálny počet vašich zákazníkov a zároveň maximálne využijeme autá a kuriérov. Šetríme náklady a životné prostredie. 

Ako prebieha nastavenie logistiky poslednej míle v praxi zistíte v prípadovej štúdii Billa. 

Predpovedanie dopytu a prideľovanie kapacity  

Keď už vieme, kam budeme robiť rozvoz, prichádza na rad ďalšia technológia – prediktor objednávok. Predpokladanému dopytu koncových zákazníkov priraďujeme optimálne kapacity kuriérov a vozidiel, aby nedochádzalo k meškaniam ani v čase špičky.  Svojim zákazníkom preto môžete ponúknuť doručenie v konkrétnych časových intervaloch. Ich dĺžka začína už na 30 minútach. 

Objednávka a prenos dát 

Objednávky sa hromadia, požiadavky na doručenie sú dané, môžeme začať pripravovať rozvoz. Vďaka integrácii s vaším e-shopom máme dáta v reálnom čase a spracujeme ich pre naše potreby. 

Kľúčová je pre nás identifikácia objednávky (adresa alebo GPS) a zvolený čas doručenia (slot). Vďaka nim môžeme zákazníka zaradiť podľa miesta a času a optimalizovať tak trasy doručenia. Okrem toho určite potrebujeme meno a kontaktné údaje zákazníka, aby sme sa s ním mohli spojiť. 

Pri výpočte rozvozu však dokážeme pracovať aj s komplexnejšími informáciami. Môžeme napríklad zohľadniť, aká ťažká alebo veľká je objednávka, čo naznačuje, ako dlho bude trvať vyloženie na mieste u zákazníka. Podobne môžeme pracovať s informáciou, že váš zákazník býva na 5. poschodí bez výťahu. Pri zbere týchto informácií záleží najmä na vás a UI vášho e-shopu. Pre nás platí, že čím viac údajov máme, tým lepšie vieme obslúžiť vašich zákazníkov. Nebudeme vás však nútiť zbierať dáta, ktoré pre vás nemajú zmysel. 

Avšak určite by sme privítali integráciu extra dát, ktoré síce nemajú vplyv na plánovanie trasy, ale sú pre kuriéra dôležité. Napríklad doručenie tovaru pre osoby staršie ako 18 rokov alebo označenie krehkých predmetov. 

Odoslanie požiadavky do skladu 

Keď máme naplánované trasy, je vhodný čas na odoslanie požiadavky do skladu na vyskladnenie s informáciou o požadovanom čase vyzdvihnutia. V určený čas sú naši kuriéri na mieste, prevezmú od vás tovar a zamieria k zákazníkom. V okamihu prevzatia nákupu alebo balíka odošleme koncovému zákazníkovi SMS s odkazom na sledovanie kuriéra na mape. Vďaka tomu má váš zákazník prehľad o tom, či môže zásielku očakávať na začiatku alebo na konci svojho časového úseku, čo je veľmi obľúbená funkcia.  

Posledným krokom je odovzdanie zásielky zákazníkovi. Štandardne doručujeme k druhým dverám a v prípade elektra ponúkame aj základnú inštaláciu alebo odvoz starých spotrebičov. Môžete sa spoľahnúť na profesionálnych a vyškolených kuriérov. Tí majú, samozrejme, potravinárske preukazy a sú vybavení platobnými terminálmi pre pohodlnú platbu dobierky. Všetky zásielky sú tiež poistené. Všetkými týmito službami prispievame k lepšej zákazníckej skúsenosti vášho e-shopu. Potvrdzuje to aj fakt, že dlhodobo doručujeme 92 % všetkých objednávok vo vybranom slote

Ako vidíte, na úspešné doručenie objednávky je potrebná úzka spolupráca oboch firiem. Na základe spätnej väzby od našich klientov a koncových zákazníkov však vieme, že všetka práca vložená do prípravy logistických procesov a integrácie dát sa rýchlo vráti v podobe väčšieho počtu objednávok, udržania zákazníkov a ich väčšej spokojnosti s nákupom vo vašom e-shope. 

Chcete aj vy viac spokojných zákazníkov a bezproblémovú logistiku poslednej míle? Ozvite sa nám, radi s vami prediskutujeme možnosti.