16/03/2023

5 vecí, ktoré by ste mali vedieť o franchisingu

DODO franšízing

McDonald’s, Starbucks, Žabka, ale aj Remax, Invia či Baťa. Všetky tieto značky fungujú na princípe franchisingu, teda konceptu, ktorý umožňuje založiť si vlastnú pobočku existujúceho reťazca so zavedeným know-how, overenými pracovnými postupmi a často aj významnou marketingovou silou. Založenie vlastnej franšízy láka čoraz viac slovenských podnikateľov a princíp franchisingu začína prenikať aj do odvetví, kde by sme ho donedávna nehľadali – vrátane logistiky, kde sa technologicko-logistická spoločnosť DODO so svojím partnerským programom stala pred niekoľkými rokmi jej priekopníkom.

Chcete začať podnikať a láka vás franchising? Prinášame vám niekoľko zaujímavých faktov o tomto koncepte, ktoré by vám nemali uniknúť.

  • Garantovaní klienti ako šanca pre každého

Vybudovanie silnej značky si vyžaduje veľa úsilia, peňazí a času. S franšízou však získate stabilnú zákaznícku základňu od prvého dňa a značku, ktorú ľudia už dobre poznajú a vedia, čo od nej môžu očakávať. Obrovskou výhodou je napríklad aj zdieľanie zdrojov v rámci franšízovej skupiny.

V našom franchisingovom koncepte garantujeme partnerom vopred dohodnutý objem zásielok. Ako franšízanta vás to zbavuje stresu z hľadania klientov a umožňuje vám to pustiť sa do podnikania, aj keď nemáte veľké skúsenosti s logistikou, pretože u nás jednoducho nezačínate od nuly. 

  • Franchising je podnikanie s nízkym rizikom a minimálnou „úmrtnosťou“

Správne si pripravte podnikateľský model, zhodnoťte riziká… Drvivá väčšina podnikateľov si prechádza pôrodnými bolesťami a niektorí z nich sa z nich nikdy nedostanú. Na druhej strane, s franšízovou licenciou si kupujete značku, ktorá už má zavedený a funkčný obchodný model. Zapojenie sa do franšízy – či už ide o reštauráciu, rýchle občerstvenie alebo predajňu autodielov – by totiž nemalo znamenať, že vás majiteľ franšízy hodí do vody a vy sa snažíte neutopiť. Franchising je postavený na zdieľaní – tak, aby obe strany profitovali zo spolupráce podľa presne stanovených pravidiel. A rýchlosť, akou vznikajú nové franšízy, svedčí o ziskovosti tohto konceptu – v priemere sa nová franšíza otvára každých osem minút.

  • Franchising znamená prístup k osvedčenému a funkčnému know-how 

Know-how má v podnikaní nevyčísliteľnú hodnotu a každý podnikateľ si ho právom stráži. Franchising naopak úspešne využíva svoju koncepciu zdieľania know-how. Ako franšízový partner si „kupujete“ know-how a môžete na ňom stavať. Spolu s licenciou získavate prístup k overeným postupom, prepracovaným prevádzkovým procesom a technologickému zázemiu.

Ak tento princíp opäť aplikujeme na odvetvie logistiky, tak v prípade spoločnosti DODO je to napríklad jej vlastný pokročilý softvér na presné plánovanie trás a riadenie všetkých súvisiacich logistických procesov. Prístup k tejto jedinečnej technologickej platforme získavate automaticky, takže nemusíte tráviť čas zložitým a nákladným plánovaním. Vďaka tomu sa môžete sústrediť výlučne na plynulý chod svojej pobočky a rozvoj svojho podnikania.

  • Franchising vám umožňuje podnikať bez vysokých nákladov na marketing

Marketing je pre väčšinu (nielen) začínajúcich podnikateľov tvrdým orieškom, ktorý môže v napätom rozpočte urobiť pomerne veľkú dieru. O to viac, ak marketingu nerozumiete a míňate peniaze bez potrebnej stratégie. Koncept franšízy prináša v tomto smere veľkú úľavu, pretože môžete využiť podporu zavedenej značky, ktorá už má nastavenú marketingovú stratégiu a prístup k výhodnejším ponukám. Preto sa v spoločnosti DODO staráme nielen o IT infraštruktúru a logistickú stránku veci pre našich franšízantov, ale aj o marketingovú stránku, čím im šetríme veľa nákladov.

  • Ako začať?

Niečo, bez čoho sa pri zakladaní franšízy určite nezaobídete, je ochota učiť sa nové veci a z času na čas vystúpiť zo svojej komfortnej zóny. Dôležitá je tiež schopnosť viesť tím (v prípade DODO tím kuriérov), motivovať ho a načúvať potrebám. Musíte si tiež pripraviť počiatočné financie, ktoré vám umožnia naštartovať úspešnú franšízu. Ale nebojte sa, nikdy nebudete odkázaní sami na seba. Od začiatku sme našim partnerom k dispozícii, aby sme ich previedli celým procesom a ponúkli im pravidelné školenia a ďalšiu podporu. Koniec koncov, práve preto sme získali ocenenie franšízor roka 2021.

Franchising v oblasti logistiky poslednej míle je jedinečný – nielen u nás, ale v celej strednej Európe. Spoločnosť DODO prišla s vlastným konceptom, ktorý už niekoľko rokov rastie a rozširuje sa. Budeme radi, ak sa k nám na našej ceste pridáte!

Máte záujem o franšízu s DODO? Kontaktujte nás.