5 vecí, ktoré by ste mali vedieť o franchisingu
McDonald’s, Starbucks, Žabka, ale aj Remax, Invia či Baťa. Všetky tieto značky fungujú na princípe franchisingu, teda konceptu, ktorý umožňuje založiť si vlastnú pobočku existujúceho reťazca so zavedeným know-how, overenými pracovnými postupmi a často aj významnou marketingovou silou. Založenie vlastnej franšízy láka čoraz viac slovenských podnikateľov a princíp franchisingu začína prenikať aj do odvetví, kde by sme ho donedávna nehľadali – vrátane logistiky, kde sa technologicko-logistická spoločnosť DODO so svojím partnerským programom stala pred niekoľkými rokmi jej priekopníkom.
Chcete začať podnikať a láka vás franchising? Prinášame vám niekoľko zaujímavých faktov o tomto koncepte, ktoré by vám nemali uniknúť.
- Garantovaní klienti ako šanca pre každého
Vybudovanie silnej značky si vyžaduje veľa úsilia, peňazí a času. S franšízou však získate stabilnú zákaznícku základňu od prvého dňa a značku, ktorú ľudia už dobre poznajú a vedia, čo od nej môžu očakávať. Obrovskou výhodou je napríklad aj zdieľanie zdrojov v rámci franšízovej skupiny.
V našom franchisingovom koncepte garantujeme partnerom vopred dohodnutý objem zásielok. Ako franšízanta vás to zbavuje stresu z hľadania klientov a umožňuje vám to pustiť sa do podnikania, aj keď nemáte veľké skúsenosti s logistikou, pretože u nás jednoducho nezačínate od nuly.
- Franchising je podnikanie s nízkym rizikom a minimálnou „úmrtnosťou“
Správne si pripravte podnikateľský model, zhodnoťte riziká… Drvivá väčšina podnikateľov si prechádza pôrodnými bolesťami a niektorí z nich sa z nich nikdy nedostanú. Na druhej strane, s franšízovou licenciou si kupujete značku, ktorá už má zavedený a funkčný obchodný model. Zapojenie sa do franšízy – či už ide o reštauráciu, rýchle občerstvenie alebo predajňu autodielov – by totiž nemalo znamenať, že vás majiteľ franšízy hodí do vody a vy sa snažíte neutopiť. Franchising je postavený na zdieľaní – tak, aby obe strany profitovali zo spolupráce podľa presne stanovených pravidiel. A rýchlosť, akou vznikajú nové franšízy, svedčí o ziskovosti tohto konceptu – v priemere sa nová franšíza otvára každých osem minút.
- Franchising znamená prístup k osvedčenému a funkčnému know-how
Know-how má v podnikaní nevyčísliteľnú hodnotu a každý podnikateľ si ho právom stráži. Franchising naopak úspešne využíva svoju koncepciu zdieľania know-how. Ako franšízový partner si „kupujete“ know-how a môžete na ňom stavať. Spolu s licenciou získavate prístup k overeným postupom, prepracovaným prevádzkovým procesom a technologickému zázemiu.
Ak tento princíp opäť aplikujeme na odvetvie logistiky, tak v prípade spoločnosti DODO je to napríklad jej vlastný pokročilý softvér na presné plánovanie trás a riadenie všetkých súvisiacich logistických procesov. Prístup k tejto jedinečnej technologickej platforme získavate automaticky, takže nemusíte tráviť čas zložitým a nákladným plánovaním. Vďaka tomu sa môžete sústrediť výlučne na plynulý chod svojej pobočky a rozvoj svojho podnikania.
- Franchising vám umožňuje podnikať bez vysokých nákladov na marketing
Marketing je pre väčšinu (nielen) začínajúcich podnikateľov tvrdým orieškom, ktorý môže v napätom rozpočte urobiť pomerne veľkú dieru. O to viac, ak marketingu nerozumiete a míňate peniaze bez potrebnej stratégie. Koncept franšízy prináša v tomto smere veľkú úľavu, pretože môžete využiť podporu zavedenej značky, ktorá už má nastavenú marketingovú stratégiu a prístup k výhodnejším ponukám. Preto sa v spoločnosti DODO staráme nielen o IT infraštruktúru a logistickú stránku veci pre našich franšízantov, ale aj o marketingovú stránku, čím im šetríme veľa nákladov.
- Ako začať?
Niečo, bez čoho sa pri zakladaní franšízy určite nezaobídete, je ochota učiť sa nové veci a z času na čas vystúpiť zo svojej komfortnej zóny. Dôležitá je tiež schopnosť viesť tím (v prípade DODO tím kuriérov), motivovať ho a načúvať potrebám. Musíte si tiež pripraviť počiatočné financie, ktoré vám umožnia naštartovať úspešnú franšízu. Ale nebojte sa, nikdy nebudete odkázaní sami na seba. Od začiatku sme našim partnerom k dispozícii, aby sme ich previedli celým procesom a ponúkli im pravidelné školenia a ďalšiu podporu. Koniec koncov, práve preto sme získali ocenenie franšízor roka 2021.
Franchising v oblasti logistiky poslednej míle je jedinečný – nielen u nás, ale v celej strednej Európe. Spoločnosť DODO prišla s vlastným konceptom, ktorý už niekoľko rokov rastie a rozširuje sa. Budeme radi, ak sa k nám na našej ceste pridáte!
Máte záujem o franšízu s DODO? Kontaktujte nás.